Svensk järnvägskarta 1947 (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Thursday, December 12, 2019, 16:16 (1594 dagar sedan) @ Humbla

Har hittat en svensk järnvägskata där övergången från privatbanor till SJ är på gång.

Jag funderar på om man ville åka från Västerås till Örebro. Var man tvungen att byta i Köping och Frövi då? TGOJ finns ju emellan SJ sträckorna.

[link=https://www.davidrumsey.com/luna/servlet/detail/RUMSEY~8~1~316615~90085228:Karta-Till-Sveriges-Statsbanors-Ans?sort=Pub_List_No_InitialSort%2CPub_Date%2CPub_List_No%2CSeries_No&qvq=q:Sweden%20rail;sort:Pub_List_No_InitialSort%2CPub_Date%2CPub_List_No%2CSeries_No;lc:RUMSEY~8~1&mi=0&trs=2#]Järnvägskarta[/link]

Om man är intresserad av historiska kartor finns en enorm samling nedan:

[link=https://www.davidrumsey.com/]Kartsamling[/link]

För just den aktuella sträckan behövdes det snart sagt aldrig; SWB österifrån blev helt färdig 1876, och redan 1882 finns tåg med genomgående vagnar Stockholm - Örebro. (Det är den tidigaste tdt jag har tillgång till, men det är fullt möjligt att man körde den sortens samtrafik i princip från dag 1.) Och genom alla år fanns det upplägget, även efter att SJ tagit över delen Örebro - Frövi 1900 och man alltså hade tre aktörer inblandade. Hela tiden från början av 1900-talet och genom 10-, 20-, 30- och 40-talen fanns det för det mesta tre dagliga förbindelser med genomgående vagnar.

Det var till och med så att TGOJ-sträckan Köping - Frövi elektrifierades 1947 helt och hållet för genomgående trafiks skull, dvs flera år före resten av TGOJ, och flera år före det formella samarbetsavtalet, men detaljerna kring den historien finns det andra som kan betydligt bättre än jag på detta forum.

(Det fanns för övrigt genomgående vagnar Stockholm - Eskilstuna också, både med SJ/NrSlJ söder om, och med SWB/TGOJ norr om Mälaren, under snart sagt hela privatbaneepoken, och även genomgående vagnar Stockholm - Ludvika - Göteborg på SWB/BJ, liksom en mängd andra.)


Hela tråden: