Tågvärme: första elektriska och sista ångan (Fordon: allmänt)

av Lennart Petersen @, torsdag, december 12, 2019, 19:19 (107 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Hej!

Har någon koll på när SJ började införa elektrisk tågvärme, och på när ångvärmen till sist försvann?

Vilka var de först resp. sista fordonen som försågs med vardera typen av uppvärmning?


Stålvagnar med ångvärme fanns kvar och användes i vart fall vintern 1969/70 då ånglok och personvagnar fick sättas in i Skåne i stället för YBo-fordon pga snöoväder (men det var då inte planmässigt). Personvagnar med fungerande ångvärme fanns nog kvar även en bit in på 1970-talet.

1970-01-18 åkte jag SJK resan Falköping-Tidaholm med S1-1911 och vi hade då väl fungerande ångvärme i B1-vagnar.
Och som redan sagts så behövdes ångvärme i de vagnar som gick på Köpenhamn så länge det nu behövdes ångvärme i Danmark


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum