Svensk järnvägskarta 1947. Samarbetsavtalet SJ-TGOJ (Järnväg allmänt)

av Leif B, Thursday, December 12, 2019, 23:03 (1568 dagar sedan) @ Mattias Jansson

---


Det var till och med så att TGOJ-sträckan Köping - Frövi elektrifierades 1947 helt och hållet för genomgående trafiks skull, dvs flera år före resten av TGOJ, och flera år före det formella samarbetsavtalet, men detaljerna kring den historien finns det andra som kan betydligt bättre än jag på detta forum.

---

Samarbetsavtalet innehöll ju någon typ av kilometerutbyte, bl.a. körde [link=https://digitaltmuseum.se/021018121730/persontag-vid-norrkoping-c-tfv-grangesberg-oxelosunds-jarnvagar-tgoj-motorvagn]TGOJ den tidens "UVEN" till Norrköping ([/link]minns inte om den startade i Uppsala, Sala, Västerås eller Eskilstuna då), delvis på TGOJ- och delvis SJ-bana. Stockholm - Eskilstuna kördes under många år med ett SJ-tåg och ett TGOJ-tåg, trots att hela sträckan tillhörde SJ.

Ett annat exempel är ju SNJ (Nynäsbanan) som i alla år körde Älvsjö - [link=https://digitaltmuseum.se/021018065001/dieselpneumatiskt-lok-stockholm-nynas-jarnvag-snj-t6-i-folkmun-pafageln]Stockholm C[/link] på SJ. Dock var det tidvis lokbyte i Älvsjö när SJ inte ville att SNJ skulle ryka ned kontaktledningen med sina ånglok.

[link=https://digitaltmuseum.se/021018122604/stockholm-nynas-jarnvag-snj-xb05-30]SNJ motorvagn nära (Mjölk)Centralen[/link].


Hela tråden: