Svensk järnvägskarta 1947. Samarbetsavtalet SJ-TGOJ (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Friday, December 13, 2019, 00:19 (1595 dagar sedan) @ Leif B

---


Det var till och med så att TGOJ-sträckan Köping - Frövi elektrifierades 1947 helt och hållet för genomgående trafiks skull, dvs flera år före resten av TGOJ, och flera år före det formella samarbetsavtalet, men detaljerna kring den historien finns det andra som kan betydligt bättre än jag på detta forum.

---

Samarbetsavtalet innehöll ju någon typ av kilometerutbyte, bl.a. körde [link=https://digitaltmuseum.se/021018121730/persontag-vid-norrkoping-c-tfv-grangesberg-oxelosunds-jarnvagar-tgoj-motorvagn]TGOJ den tidens "UVEN" till Norrköping ([/link]minns inte om den startade i Uppsala, Sala, Västerås eller Eskilstuna då), delvis på TGOJ- och delvis SJ-bana. Stockholm - Eskilstuna kördes under många år med ett SJ-tåg och ett TGOJ-tåg, trots att hela sträckan tillhörde SJ.

Ett annat exempel är ju SNJ (Nynäsbanan) som i alla år körde Älvsjö - [link=https://digitaltmuseum.se/021018065001/dieselpneumatiskt-lok-stockholm-nynas-jarnvag-snj-t6-i-folkmun-pafageln]Stockholm C[/link] på SJ. Dock var det tidvis lokbyte i Älvsjö när SJ inte ville att SNJ skulle ryka ned kontaktledningen med sina ånglok.

[link=https://digitaltmuseum.se/021018122604/stockholm-nynas-jarnvag-snj-xb05-30]SNJ motorvagn nära (Mjölk)Centralen[/link].

Fast för att undvika missförstånd (rubriken anger fortfarande 1947) så var väl det senare? Samarbetsavtalet kom väl 1952 eller 1953 och från 1954 var linjerna på södra delen färdigelektrifierade. Jag har tdt från 1950, 1951 och 1955 och i den senare av dem finns ett sådant tåg som det du beskriver, men inte i de två tidigare, så jag tänker mig att de startade med elektrifieringen? Och det har tidigare sagts här att de var loktåg den allra första tiden (TGOJs elmotorvagnståg kom under senare delen av 50-talet)?


Hela tråden: