Ställverk, Björnlunda -- efterträdare.ERTMS & blockriktning? (Järnväg allmänt)

av daniel, Friday, December 13, 2019, 12:30 (1567 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Precis så. Man hade inte lagt in någon spärr mot detta i vare sig ställverk eller manöversystem.

Ställverkslogiken förbjöd det inte eftersom det ju inte innebar någon fara - bara merarbete och förseningar.


Det hände för några år sedan i Österrike på en sträcka utan ERTMS, men då efter omstart av datorställverket/en. När datorn/datorerna startade upp, fick två tåg "kör" från varsin station och stannade först vid samma blockpost och stirrade dumt på varann. Som sagt: ingen fara, men merarbete och en betydande försening .....


Men detta kan ju inträffa inne på en driftplats också, var som helst där spårlayouten inbjuder till det (dvs där det finns tillräckligt många signaler mellan två växlar).

Skillnaden är att på en driftplats behöver man inte backa lika långt. Det finns dessutom på enstaka ställen förreglingsvillkor för att förhindra att man ställer tåg mot varandra vid särskilt besvärliga ställen (lång backning) på driftplatser också.

För att undvika det kan man t ex kräva att vissa manövrar bekräftas med särskild kod e d. Den tid då detta behövde påverka de säkerhetsmässiga förreglingsvillkoren får anses vara förbi.

Förreglingsvillkor är inte nödvändigtvis endast motiverade av säkerhetskrav, praktiska diftsförutsättningar kan också spela in.


Hela tråden: