Röd flagg över viggarresan (Järnväg allmänt)

av Morshyttan, Friday, December 13, 2019, 18:59 (1595 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

I den alltid lika omläsningsvärda "Kvartetten som sprängdes" förekommer en hel del tågresor, bl. a. i den dråpliga skildringen av Karl Ludvigs viggarresa i syfte att uppta nödlån hos mer eller mindre välbeställda släktingar.

Avslutningsvis en allt annan ferroviär reflektion: Varifrån kommer uppgiften att boken skulle utspela sig i Helsingborg? I mitt tycke skulle Mellansverige ("Krutstan" = Karlskoga?) passa bättre. Och till yttermera visso heter det i kapitel 41 att --- en lustig skåning --- brukade medföra --- skånsk senap, allt för att på julaftonen få vara hemma i Skåne, fastän han befann sig så långt borta från hembygden. Fler exempel på "icke-skånska" omständigheter finns.

Åsikter, kommentarer, någon?

Olle S

Enda kopplingen till Skåneorten Helsingborg vad jag minns är väl att Hasse Alfredssons 1970-talsversion till viss del är filmad i staden :-| .

Men var det utspelar sig namnges aldrig i bokverket, kanske påverkade hans tid som reporter vid tidningen han arbetade på i Helsingborg miljöerna.

Själv har jag även hört att en del av persongalleriet i skriften härstammar från hans hemstad Vänersborg, men vem vet..... :-| ;-)

Boken har för övrigt ansetts förebåda finanskrisen på det sena tjugotalet och den händelsen kan ju inte förbises ;-) .


Hela tråden: