El 1, motorvagn, Oslos Vestbanestasjon 1970. BFM66 el. BM88? (Fordon: allmänt)

av Leif B, Saturday, December 14, 2019, 12:09 (1593 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tack! Tyvärr blev ingen bild tagen på den blågula vagnen som syns på en av bilderna. Om det är en BFM 66 så ser den ut såhär i elutförande, bildlänk. Tillagt. Jag tycker inte jag ser några isolatorer eller elledningar på taket på vagnen på min brors bild som på bilden på länken.
https://jernbane.net/uploade/21343714.11.07x015.jpg

Tlllagt. Här är en bättre bild på hela tåget. Text till bild, BFM 66 på Oslo Ö i tåg till Göteborg. Jag har läst någonstans att tåget gick till Göteborg 3 dagar i veckan år 1946.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0c/NSB_type_66_at_Oslo_%C3%98.jpeg


Hela tåget från andra hållet. Det verkar inte vara någon högspänningsledning på taket av mellan- och manövervagnen:
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Type_66_(motorvognsett)#/media/Fil%3ABS66-710105.jpg


Ett sådant här norskt expresstågsätt trafikerade sträckan Oslo - Göteborg februari - sept 46. Jag vill minnas att man hade synpunkter på gången och tillskrev boggierna orsaken till detta i ett SEJIF meddelande. Man ansåg att kriget hade omöjliggjort anskaffandet av lämplig materiel i form av gummidämpningar , vill jag minnas. Ehuruvida man fick någon rätsida på detta senare vet jag ej.

Några bilder på motsvarande dieseldrivna tåg:
https://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=109830&u=69295
https://no.wikipedia.org/wiki/Type_88_(motorvognsett)

Jag vågar inte ha någon uppfattning om det är en BFM 66 eller en BM 88 som vi ser på Björns bild. Någon som vet vilken av typerna som är trolig på Sørlandet år 1970?

Edit: så nu att [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=223086]Bobo redan hade nämnt BM 88[/link].


Hela tråden: