Bromsvev? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström @, lördag, december 14, 2019, 23:09 (244 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det fanns väl två olika principer: Antingen satt handbromsen i A-änden, eller så satt den i B-änden ;-)

Osystematiken härvidlag torde väl förklara tillkomsten av begreppen "hbrä" och "ihbrä" :-)

Var först på väg att ifrågasätta kommentaren som ett raljant svar men fick efter en diskussion med en vän reda på att begreppen handbromsände förkom. Fick även en förklaring om hjulaxlarnas numrering men min fråga kvarstår dock, vad avgjorde när tillverkarna valde vilken vagnsände som fick bromsvev när vagnen byggdes? Var det tillvekarens unika konstruktion, alltså "slumpen" , som avgjorde eller fanns var det en särskild "princip"? Har förstått att när det var en vagn som hade kombinerad post/resgods och personavdelning att bromsveven var placerad i den förstnämnda änden men vad gällde annars?

Ola Ahlström
Malmö


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum