El 1, motorvagn, Oslos Vestbanestasjon 1970. Oc och El 1 (Fordon: allmänt)

av Leif B, Sunday, December 15, 2019, 22:40 (1565 dagar sedan) @ Anders.k.

Sj Oc byggdes av AEG med annan utformning av mittenkorgen och förlängda buffertbalkar för att bättre klara klimatet på Malmbanan och få plats med plogar.
NSB El 1 har liknande grundkonstruktion men med större hjul, så att vevaxlarna hamnade i samma höjd som hjulaxlarna, vilket ledde till en bättre lösning av koppelstängerna med ledade koppelstänger. De byggdes av ASEA och Thune.
På Oc loken är koppelstängerna hela med vevaxeltappen lagrad i ett lager som kan glid upp och ner i koppelstången. (För att medge att axlarna kan fjädra upp och ner)

https://en.wikipedia.org/wiki/NSB_El_1
https://sv.wikipedia.org/wiki/Oc_(lok)

Mvh Fredrik

Sj Oc byggdes av AEG med annan utformning av mittenkorgen och förlängda buffertbalkar för att bättre klara klimatet på Malmbanan och få plats med plogar.
NSB El 1 har liknande grundkonstruktion men med större hjul, så att vevaxlarna hamnade i samma höjd som hjulaxlarna, vilket ledde till en bättre lösning av koppelstängerna med ledade koppelstänger. De byggdes av ASEA och Thune.
På Oc loken är koppelstängerna hela med vevaxeltappen lagrad i ett lager som kan glid upp och ner i koppelstången. (För att medge att axlarna kan fjädra upp och ner)

https://en.wikipedia.org/wiki/NSB_El_1
https://sv.wikipedia.org/wiki/Oc_(lok)

Mvh Fredrik


Trots att de ser så lika ut så är de mekaniskt rätt olika konstruerade:
- El 1 är ett normalt boggilok med två boggier under en lång ram med en korg, änden om korgen har en ovanlig form. Motorerna sitter uppe på resp boggi och vrider sig inne i huvarna.
- Oc är däremot konstruerat som ett krokodillok med en kort ram som hänger mellan de två boggierna. Koppel och buffertar sitter på resp. boggi medan de på El.1 sitter på lokramen. Även huven över motorn sitter på boggin och följer med när boggin vrider sig. Med andra ord så rör sig huvarna mot resten av lokkorgen när boggierna vrider sig.

Tyska E70 och E71 är byggda på samma sätt som Oc, så jag tror att Oc helt enkelt följer sina tyska förebilder. Med den konstruktionen tar man drag- och tryckkrafterna från tåget helt genom boggierna (boggierna är kopplade med varandra mitt under loket) och belastar inte huvudramen med dem. Tyskarna har varit rätt förtjusta i den konstruktionen och även ett så sent lok som Br. 120 har kopplen på boggierna och inte på lokkorgen.

El 1 är byggd två år efter Oc och åtta år efter E71 och tydligen frångick man sina förebilder på den här punkten. Troligast är att man haft andra idéer om hur man bäst ska överföra krafterna mellan lokhjul och tåg. Alla boggilok har problem med "boggiomlastning", när man drar tåget så tenderar framänden av loket att lyftas och bakänden att tryckas ned. Det gör att främsta axeln (på loket och i resp boggi) får lägre axeltryck och ökad risk att slira loss. För att helt undvika detta borde man placera koppelkroken i samma höjd rälsen överkant, men det har visat sig alltför opraktiskt ur andra synvinklar. :-P

Istället finns ett antal olika mekaniska, pneumatiska och elektriska sätt att minska dne effekten eller kompensera för den och jag tror att det är just om detta man haft olika favoritlösning. Ett skäl skulle ju kunna vara att lösningen på E71 och Oc hade något patentskydd som ASEA och Thune ville slippa betala licens för.


Dom bägge boggierna på El1 är också ihopkopplade med en stor bult , på så sätt så behöver inte kraften gå igenom lokkorgen och då kan den göras lättare , så EL1 väger mindre än både OC och E 71 loken vilket var viktigt för NSB.

Nästan alla ellok i Norge har hämtat inspiration från utlandet , det blir ju billigare så och så är det ju rätt små serier dom är byggda i.

Rekommenderar starkt boken "Elektrolok i Norge" av Nils Carl Aspenberg.

M.V.H Anders.k.

Nja, om tåget ska följa med måste man nog ta upp kraften i lokkorgen (lokramen) eftersom kopplet sitter där...


Hela tråden: