Rampning Fågelsta? (Fordon: lok)

av Granis, Monday, December 16, 2019, 07:46 (1565 dagar sedan) @ Peter A

Har för mig det var så att rampen i Fågelsta byggdes efter att sträckan Hästholmen- Ödeshög breddats och Hästholmen- Vadstena lagts ned. Därmed flyttades rampningen från Hästholmen till Fågelsta. Detta skedde 1958.

Är osäker på om det förekom någon överföringstrafik öster om Fågelsta som rampades där efter nämnda "trafikomläggning", men i så fall skedde väl den från Linköping? Precis som återstående persontrafik till Vadstena då gjorde.

1963 försvann även den varpå Vadstena- Fågelsta blev en isolerad gods/ "vut"-bana. Har för mig att den (överförings)trafiken då skedde m h a två lokomotorer vilka stationerades i Vadstena varför samma lokomotor som drog "vut:en" också assisterade vid rampningarna i Fågelsta. Så var väl upplägget även medan persontrafiken pågick på (hela) sträckan Vadstena- Linköping (1958-1963 då). Dessförinnan hade ju den gått ända till Ödeshög och rampningen alltså skett i Hästholmen. Eller?

/ L G


Hela tråden: