Statliga banor enl 1800-talsbeslut (Bana)

av Lennart Petersen, Wednesday, December 18, 2019, 21:50 (1589 dagar sedan) @ Anders_W

Har någon koll på vilka de banor var som svenska staten på 1800-talet bestämde sig för att bygga?

Stambanorna är förstås självskrivna, men visst fanns det fler? Exempelvis var väl Krylbo-Frövi-Hallsberg en statlig bana redan från början?


För den som inte vill läsa Wikipediaartikeln, räknas där följande stambanor upp:

  • Västra: Stockholm–Katrineholm–Hallsberg–Skövde–Göteborg
  • Södra: nu Katrineholm–Norrköping–Linköping–Nässjö–Sävsjö-Alvesta–Hässleholm–Malmö, tidigare Hallsberg-Falköping–Jönköping–Nässjö-...
  • Norra: Gävle–Ockelbo–Bollnäs–Ljusdal–Ånge
  • Nordvästra: Laxå–Karlstad–Kil–Charlottenberg
  • Genom övre Norrland: Bräcke–Långsele–Vännäs–Boden

Det blir många banor. Hallsberg-Örebro byggdes av staten . Bohusbanan byggdes på 1900-talet men torde ha beslutats på 1800-talet?
Så har vi Skövde-Karlsborg, Kilafors-Söderhamn,Ljusdal-Hudiksvall, Torpshammar-Ånge-Storlien,Mellansel-Örnsköldsvik, Vännäs-Umeå,


Hela tråden: