Statliga banor enl 1800-talsbeslut (Bana)
Har någon koll på vilka de banor var som svenska staten på 1800-talet bestämde sig för att bygga?
Stambanorna är förstås självskrivna, men visst fanns det fler? Exempelvis var väl Krylbo-Frövi-Hallsberg en statlig bana redan från början?
För den som inte vill läsa Wikipediaartikeln, räknas där följande stambanor upp:
- Västra: Stockholm–Katrineholm–Hallsberg–Skövde–Göteborg
- Södra: nu Katrineholm–Norrköping–Linköping–Nässjö–Sävsjö-Alvesta–Hässleholm–Malmö, tidigare Hallsberg-Falköping–Jönköping–Nässjö-...
- Norra: Gävle–Ockelbo–Bollnäs–Ljusdal–Ånge
- Nordvästra: Laxå–Karlstad–Kil–Charlottenberg
- Genom övre Norrland: Bräcke–Långsele–Vännäs–Boden
Det blir många banor. Hallsberg-Örebro byggdes av staten . Bohusbanan byggdes på 1900-talet men torde ha beslutats på 1800-talet?
Så har vi Skövde-Karlsborg, Kilafors-Söderhamn,Ljusdal-Hudiksvall, Torpshammar-Ånge-Storlien,Mellansel-Örnsköldsvik, Vännäs-Umeå,