Statliga banor enl 1800-talsbeslut (Bana)
Har någon koll på vilka de banor var som svenska staten på 1800-talet bestämde sig för att bygga?
Stambanorna är förstås självskrivna, men visst fanns det fler? Exempelvis var väl Krylbo-Frövi-Hallsberg en statlig bana redan från början?
För den som inte vill läsa Wikipediaartikeln, räknas där följande stambanor upp:
- Västra: Stockholm–Katrineholm–Hallsberg–Skövde–Göteborg
- Södra: nu Katrineholm–Norrköping–Linköping–Nässjö–Sävsjö-Alvesta–Hässleholm–Malmö, tidigare Hallsberg-Falköping–Jönköping–Nässjö-...
- Norra: Gävle–Ockelbo–Bollnäs–Ljusdal–Ånge
- Nordvästra: Laxå–Karlstad–Kil–Charlottenberg
- Genom övre Norrland: Bräcke–Långsele–Vännäs–Boden
Om du har tillgång till SJK-boken "Järnvägsdata med trafikplatser" kan du där leta fram alla banor som byggdes av staten på 1800-talet. Det finns bland annat massor av banhistorik i den boken (SJK 83).