Statliga banor enl 1800-talsbeslut (Bana)

av Hans Broman, Wednesday, December 18, 2019, 23:17 (1562 dagar sedan) @ Anders_W

Har någon koll på vilka de banor var som svenska staten på 1800-talet bestämde sig för att bygga?

Stambanorna är förstås självskrivna, men visst fanns det fler? Exempelvis var väl Krylbo-Frövi-Hallsberg en statlig bana redan från början?


För den som inte vill läsa Wikipediaartikeln, räknas där följande stambanor upp:

  • Västra: Stockholm–Katrineholm–Hallsberg–Skövde–Göteborg
  • Södra: nu Katrineholm–Norrköping–Linköping–Nässjö–Sävsjö-Alvesta–Hässleholm–Malmö, tidigare Hallsberg-Falköping–Jönköping–Nässjö-...
  • Norra: Gävle–Ockelbo–Bollnäs–Ljusdal–Ånge
  • Nordvästra: Laxå–Karlstad–Kil–Charlottenberg
  • Genom övre Norrland: Bräcke–Långsele–Vännäs–Boden

Om du har tillgång till SJK-boken "Järnvägsdata med trafikplatser" kan du där leta fram alla banor som byggdes av staten på 1800-talet. Det finns bland annat massor av banhistorik i den boken (SJK 83).


Hela tråden: