Skånskt plogtåg för 50 år sedan (Fordon: allmänt)

av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, December 25, 2019, 16:52 (1577 dagar sedan)

Fram till dess att Tb- och Tc-loken levererades kring 1969/70 utfördes snöröjning (i vart fall i Skåne) med den klassiska fordonssammansättningen tenderplog + lok + spårrensare, ibland enbart lok + spårrensare. Sedan T21-lok stationerats i Malmö 1962 var det ibland dessa lok men ofta ånglok som användes. Vintern 1969/70 bjöd på en hel del snö i Skåne och den 9 januari 1970 framfördes flera plogtåg (även snöslungan A 5 användes). Jag följde J 1393 (inte ofta J-lok i plogtåg utan oftast E/E2) på sträckan Trelleborg - Klagstorp. Plogen som J-loket sköt framför sig var tjv (tjänstevagn) nr 703, som enligt Yngve Holmgren (ÖSJ-bladet nr 1/1988) hade sitt ursprung som tender till SJ-loket litt H nr 176 med namnet Fale och var tillverkad 1875 av Sharp, Stewart i Manchester med nr 2466. Loket (med tender) såldes till MSJ 1918, där själva loket användes som reservdelsförråd (och alltså inte blev inregistrerat med något nummer i MSJ lokserie). Tendern behölls och byggdes om till snöplog senast 1930 och överogs med MSJ av SJ 1943. Tjv 703 numrerades senare om till 30-74-945 0 398-5 och fick littera Qcg. Spårrensaren som gick efter loket var tjv nr 557 (senare Qce nr 945 0160 enligt SJK 27). Såhär såg tågsättet ut när det tog sig fram över den skånska tundran mellan Simlinge - Södra Åby.
[image]

Den skånska snövintern är speciell. På ovanstående bild verkar det inte vara så mycket snö men det är oftast blåsigt i Skåne och snön blandar sig då med lös jord från fälten och bildar tunga drivor att ta sig igenom. En sådan driva följde strax efter bilden ovan på samma delsträcka vid en vägkorsning och på nedanstående bild syns plogtåget forcera drivan.
[image]

Ångloket J 1393 finns bevarat hos Skånska Järnvägar i Brösarp men är f.n. avställt.


Hela tråden: