Bildrotering (Arkiv/forskning/litteratur)

av Överkörmästaren, Thursday, December 26, 2019, 12:15 (1583 dagar sedan) @ Harald

Tack till Er båda.


Ja tack Harald! Verkar inte som att vridningen fungerar vid uppladdning från iOS, är bilden tagen liggande så går det men inte om den är stående.

Jag vet inget om iOS, men det är kanske som i Windows. Om man bara roterar bilden i bildvisningen, så är det enda som sker att det sparas information om att den ska visas roterad. Kopierar man bilden, vilket ju är det som sker vid uppladdning, så är den fortfarande oroterad. Man måste rotera bilden i ett bildbehandlingsprogram och spara om den för att den ska vara roterad även vid kopiering.

Jag har fått intrycket att bildens orientering i vissa apparater görs rätt i det ögonblick kameraprogrammet sparar bilden i kamerans/telefonens minne, dvs att bilder sparas ”rättvända” efter hur man höll kameran när bilden togs. Medan andra apparater sparar bilden som den ser ut givet att man håller enheten åt ett visst håll, med orienteringsriktningen som en separat egenskap med, förmodar jag, fyra möjliga värden. Med traditionella digitalkameror där man laddar upp bilden via en dator har jag aldrig varit med om att bilderna vrider sig mot ens vilja vare sig i datorn eller på sajten, men med mobilerna händer det hela tiden, och då kan det ibland vara i vissa webbläsare, ibland oberoende av vilken webbläsare som används. I detta fall har jag en känsla att det är forumets bilduppladdning som inte ”lyssnar” på telefonens begäran att rotera bilden, och därför blir den felvriden redan i uppladdningsögonblicket. Inget stort problem då väl de flesta filer som ska laddas upp här är inskannade med mer avancerade prylar än en enkel USA-marknadsförd telefon, men ändå... :-)


Hela tråden: