Koppelstänger (Fordon: lok)
Maffei vidareutvecklade i vart fall denna loktyp till en rätt extrem variant som lokaltågslok.
Cylindrarna mitt mellan axlarna.
En vevstake åt vart håll till axlarna.
Två motgående kolvar i samma cylinderlopp med vevarna på fram- resp. bakaxlarna ställda 180 grader från varandra. Gemensam slid för de tre ångrummen i cylindern.
Samt innerliggande koppelstänger!Med den perfekta utbalanserignen och de rörliga massorna vid lokets mitt gick det att köra fort med ett tvåaxligt lok med små hjul.
Men lite knepigt i underhåll.
Dag B
[IMG]http://i546.photobucket.com/albums/hh422/ugjab/Lok/Bay/41.jpg[/IMG]
[IMG]http://i546.photobucket.com/albums/hh422/ugjab/Lok/Bay/42.jpg[/IMG]
[IMG]http://i546.photobucket.com/albums/hh422/ugjab/Lok/Bay/43.jpg[/IMG]