Växling. Amerikansk "poling" & europeisk slängskjutskrok (Järnväg allmänt)

av Leif B, Sunday, December 29, 2019, 12:13 (1574 dagar sedan) @ Harald

När jag växlade på Nohab på 70-talet använde vi slängskjutskrok. Man fick egentligen inte skjutsa alls på Nohabs område, men det var dåligt med rundgångsmöjligheter. Ofta var spåren där man kunde gå runt upptagna av uppställda vagnar. När jag började i växlingen använde de en vajer för att dra in vagnar på intilliggande spår, men jag gillade inte det. En vajer som brister är ju livsfarlig för kringstående. Så vi plockade ihop lite delar som fungerade som en slängskjutskrok. Värre var det när man skulle ha ut en vagn framför sig från intilliggande spår. Då tryckte vi med en stock mellan lokets buffertplanka och någon lämplig plats på vagnen. I USA var ju detta standard så där hade vagnarna "pole pockets" för ändamålet, men på svenska vagnar finns inte sådana.

Det lär ha hänt många olyckor med "poling" även i USA. Även om det fanns "pole pockets" så hände att själva "pålen" var rutten och försvagad och splittrades när loket tryckte. Inte mycket trevligare att hålla i en påle som splittrats, än att stå nära en vajer som brister....

Här är några bilder och en filmsnutt om "poling".


En bit ner i denna tråd visade du en bild på en slängskjutskrok och hur den ska användas.


Hela tråden: