Tjänstevagnen i Bjärka-Säby och en dressin (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Monday, December 30, 2019, 15:06 (1550 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Året är 1982 och månaden är juli. Vi är i Bjärka-Säby. Någon som kan berätta mer om den här vagnens historia...(och så fick jag testa den nya bilduppladdningsfunktionen)

[image]

[image]


Det skulle kunna vara urspr LTJ (Lund-Trelleborgs jvg) C 23, byggd av Kockums 1895, som senare stod som tjv i Kisa i samma trakter som på bilden. Det var på den tiden som många föreningar samlade på befintliga trävagnar som kommande renoveringsobjekt, så den skickades till Klippan. Då den har ramdelar av trä så vågade man inte skicka den på egna hjul utan hjul, fotsteg, fjädrar och lagergafflar togs bort och resten lastades på en då övertalig, obromsad O-vagn av 50-talsmodell. Efter några år i Klippan hyrdes den ut tillsammans med FVJ:s SJ-C4 1768 till en serveringsverksamhet och ställdes upp utan spår, vilket Morrgan på sin tid inte glömde att påpeka i detta forum, tills den återkom till FVJ och fortsatt ställdes upp utan hjul som förvaringslokal.
Men hur vagnen hamnade som tjv vet jag inte. Kanske delvis framgår av SJ Str 77?
Vad säger t ex Uno P, Kjell F eller Björn A? /CEO


Även jag får förstås pröva på bilduppladdningsfunktionen:
Fd LTJ C 23 finns alltså idag i Klippan hos FVJ och såg ut såhär för ett par veckor sedan:
[image]
Det verkar finnas vissa likheter? Jag tycker alltså det ser ut att vara samma vagn, men vad hände med den efter 1982 innan den hamnade i Kisa och alltså sedan skickades till Klippan? Hann den få något modernt Tjv-nummer?
Och vart tog den där stakdressinen vägen som fanns på vagnens plattform uppe i Bjärka-Säby? En liknande kunde vi omhänderta bakom Lunds lokstall f v b Klippan nån gång i slutet av 70-talet. Krävde viss teknik vid framförandet. Finns några andra sådana bevarade?
/Ytterligare funderingar alltså av CEO

Jo, det är f.d. LTJ C 23. Jag hittar även en uppgift på att den varit VIII D 2 bs Bgv 46, senare 45. Hemstation Linköping. Signalreparatörsvagn. Innan den blev Tjv 618327 hann den tydligen med att heta I D 1 sis Tjv 618047. Det fanns också en andra Bgv 46, f.d. ambulansvagn, eller är det samma?

M.v.h.
Ola


Hela tråden: