JVM verkstadsrapport del 1 (Järnvägsmuseet informerar)

av HP @, måndag, december 30, 2019, 15:25 (267 dagar sedan)

Hej, så här kring årsskiftet är det dags för en verkstadsrapport från JVM. Vi tar det i två delar och tar drivfordonen i den första.

Ånglok
N 576 har visat sig fungera fint och är driftklar.

Ka 692 är avställd utan uppdrag, men kan tas i drift med kort varsel.

E2 904 är driftlok. Kommer ev få ett vevlager omgjutet.

K4 973 har kommit in i stall hos vännerna i Gävle. Målet är att bygga ihop loket som ett komplett lok samt snygga upp det. Lokets demonterades ju kraftigt under sin tid hos ENJ, men alla delar finns.

R 976 står på Nynäs men har inga kända fel. Ev kan loket tas i drift efter sommaren för en speciell körning.

B 1316 finns i Kiruna och kommer dras söderut prel framåt våren. När loket är hemma ska några stagbultar bytas, och sedan kan loket tas i drift igen. Anledningen till bytet är att bakre drivaxeln gnagt av huvuden på dem på fyrboxens utsida. Detta har uppkommit genom att SJ på 50-talet svarvat loket och gett drivhjulen olika (!) diameter = Hjulen har ställt sig så ena hjulet går närmre fyrboxen än det andra och skapat detta slitage.

B 1429 är driftlok och finns i Nässjö, där arbetet med ATC-montage hos Tågkraft rullar vidare nu under vintern och våren.

C7 1774 i Ängelholm har visat sig vid kalltryckning ha en tät panna! Troligen har lokets panna inte öppnats sedan 50-talets början, men en bra avställning och en förvaring under tak i Hultsfred har tydligen gjort underverk. Lätt påeldning är nästa steg, men hur det går vet vi ej.

E10 1746, vi har haft problem med att få några stortuber täta i fyrboxänden. Med VEÅ:s hjälp hoppas vi nu att detta är åtgärdat och nästa steg är försiktig uppvärmning för att se om vi har ett tätt lok. Är det så blir det provkörning.

S1 1923 i Östersund behöver få jobb på överhettare gjorda, och loket kommer tas till Gävle under 2020 för detta.

Sb 1306 kommer att hämtas i Nora i vår, och då kommer E2 1182 att tas dit. BJ H3 84 i Falun ska också hämtas hem till Gävle, och det sker prel samtidigt.

Ellok
Du 432 ska ut och rulla lite under året. Da 820 och 888 liksom Ra 846 och Rc1 1007 är annars driftlok och en del av dem kommer synas under året.

Motorfordon
Y7 1113 har fått hytternas insida demonterade för plåtbyte i fronterna. Efter detta väntar ommålning så att den är fin till sommarens trafik.

Y1 1343 finns i Östersund över vintern. När den kommer åter till oss kommer den ha fått bättre FIAT-motorer monterade, som kommer från Y1 1289 hos MfGDJ. Vi närmar oss målet med en original Y1 i tekniskt gott skick. Den kommer även åter få sitt högtalarsystem installerat.

T43 239 kommer få hjulrevision under året. Vi är också väldigt sugna på att måla om den i orange 80-talsdesign. Vi får se vad tid, ork och ekonomi räcker till.

T21 77 i Ängelholm, här är det full fart med demontage av lokets motor för att utröna det tekniska skicket. Loket kommer vara i strålande skick när det blir klart!

Z43 450 är nu (nästan) klar efter en lååång tid av uppsnyggning.

Z67 651 i Gävle kommer målas om, och Z67 626 få golvet renoverat.

MDR 203 3743 renoveras av vännerna i Gävle.

Mvh Henrik Reuterdahl, JVM


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum