JVM verkstadsrapport del 2 - So11 2959 (Järnvägsmuseet informerar)

av Oskar F, Monday, December 30, 2019, 16:52 (1572 dagar sedan) @ HP

So11 2959 är Kulturtågets gamla personalvagn och den gör mycket god tjänst som personalvagn för oss, men korgen är ohjälpigt rostig i nedkanten under fönstren. I vintern är målet att sanera rosten och byta en del plåt, sedan ommålning. Fråga då till alla er på forumet: Vagnen är en fd ACo4/WLABo4/WL11, när den blev specialvagn hette den S8T/S28T/S8TL. Vi valde att kalla den So11 (11 efter WL11) när den blev brun igen. Den har en historiskt korrekt utsida som en sovvagn och det är träfönster (med gummilist) runt om. Bör vi kalla den exvis WLABo4 trots att den har en annan inredning, eller bör den ha en S-litt med hänsyn till insidan?

Kul att det går framåt med bevarandet av järnvägshistorien!

Min åsikt beträffande din fråga (ovan) är att det är mest historiskt korrekt att litterera vagnstypen efter dess avsedda användning, dvs. vilken inredning den har och vilken trafiktjänst (intern/kommersiell) den är avsedd för. I det här fallet är det onekligen en specialvagn för personalen, ingen sovvagn för resenärer. Den har också varit specialvagn sedan 1987 (snart 33 år), men ACo4 i 22 år, WLABo4 i 14 år och WL11 i 17 år. Det enda som skulle tala för sovvagnsmärkning är om man önskar en exteriört riktig "kuliss" från 1930-1980-talen, men då får man ändå bestämma sig för en av tre tidsepoker (och ska gummilisten vara kvar någon av de senare).


Hela tråden: