JVM verkstadsrapport -E2/ S2 (Järnvägsmuseet informerar)

av MaL, Tuesday, December 31, 2019, 14:32 (1577 dagar sedan) @ Granis

Säger man A så får man förstås säga B.. :)

Om vi börjar med Sb 1306 så är pannan på henne revisionsmogen. Skulle inte bli förvånad om JVM istället väljer att byta panna? Jobb som för oss kostar stora pengar och mantimmar. Vi räknade med att inte kunna ha henne i gång på minst 5 år. Efter 30 år på våra spår är det väl inget problem längre men Sb:n är en stållinjal, det hörs när hon kommer på bangården.
Sb:n är dessutom en ren SJ-maskin, NBVJ har privatbanemaskiner som huvudmål. E2 körde SJ på de övertagna privatbanorna så det är väl inte alltför långsökt att kalla en E2 mer realistiskt än Sb på NBVJ?...

Med E2 1182 så får vi en maskin med nästan nya hjulringar. Om vi ska tuba om henne eller ej får kalltryckning och därefter försiktig påeldning av henne visa. Tuber är förbrukningsvaror (dock rätt dyra sådana). Det är ett lok som vi räknar med att kunna köra med lång tid framöver.
Vår plan är göra ett praktiskt hanterbart lok av E2 1182, en massa smådetaljer som gör att hon blir mer lätthanterlig. Att hon har elsystem är ett steg åt rätt håll. I nästa skede tror jag hon blir oljeeldad? Dock inte nu, vi vill göra det med modern brännarteknik. Där pågår utvecklingsarbetet fortfarande.

Till nästa år räknar jag med att vi har 2 driftlok, B 1267 och SWB 16. E2 1182 får komma sen. Men inom ganska kort tid så räknar vi med att ha 3, kanske 4 ånglok i drift. Det 4:e loket är TGOJ Y3s 125 som vi snart har rivit ut alla tuber ur.


Hela tråden: