JVM verkstadsrapport -E2/ S2 (Järnvägsmuseet informerar)

av Stefan Skoglund, Tuesday, December 31, 2019, 17:01 (1577 dagar sedan) @ Granis

Bra svar på frågeställningen. Annars tycker man ju att tanklok, gärna små/ smärre sådana, är lämpligare för "normal museibanetrafik", typ tre passvagnar med resgodsfinka i 30 km/ h, än större tenderlok. Gärna då med löphjul i båda ändar när vändskivor saknas på "alla ställen". Förvisso är ju S2-loken inga små sådana -axeltrycket lär väl dessutom vara lika högt som på aktuella tenderlokstyper?- och just NBVJ har "lite lämpligt att ta av", som du är inne på själv. Och S2 1306 kan ju få sträcka ut sig på stambanorna (typ) när Jvm har reviderat den.

/ L G :-)

Jag kan tänka att ett större tenderlok är trevligare iom att det finns större marginaler som eldare att ta av (ROJ 3 exv är lite intressant att elda - fulla glas och full fräs vid avgång i Anten om föraren vill stå på i utfarten. Är man inte med vid avgången då så har man inte något vatten kvar vid infartssignalen.)

Dessutom finns det mer plats för personal i hytten.


Hela tråden: