B 1037 på "torken" (Fordon: lok)

av morrgan, Friday, January 30, 2009, 12:14 (5537 dagar sedan)

Nu när B 1037 är provad och vi har lite åtgärder att vidtaga så hon är satt på "torken". Panna och tender är tömda på vatten, pannan är blåst med tryckluft så att det inte finns några vattenfickor kvar som kan förorsaka frostsprängning, vintern är inte slut än. I manometerrör, sotare, injektorer är viktiga att förvisa sig om att inget vatten finns kvar.


[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/B1037/B1037-torken1.jpg[/img]

Ett Munther aggregat trycker in torkad luft i en tät ledning till en av stossarna för säkerhetsventilerna, denna luft suger åt sig fuktighet inne i pannan och pannan blir torr efter en tid.

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/B1037/B1037-torken2.jpg[/img]

Det är noga med att skarvar är teipade med till exempelvis silverteip så att inte torkad luft läcker ut innan pannan.

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/B1037/B1037-torken3.jpg[/img]

Från fyrboxen sugs det fuktig luft från pannan för att torkas i aggregatet innan luft pressas in i pannan igen. I det öppna röret kommer det ut fukt och lite vatten. I början av torkprocessen så är några pluggar i bottenringen urtagna tills bottenringen har torkat. Regulatorn är öppen så när pluggarna är isatta så pressas den torkade luften vidare till överhettare och cylinderpaket och kommer ut i blästern innan den når tuberna i eldsidan och kommer till fyrboxen och returslangen till Muntheraggregatet.
Skorstenen skall vara täckt, asktratten tät liksom är det bra om roster och asklåda är så täta som möjligt för att inte få in fukt utifrån i systemet i onödan.

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/B1037/B1037-torken4.jpg[/img]

Att några valvstenar lossat vet vi, om vi skall reparera eller byta valv har vi inte bestämt än.

morrgan


Hela tråden: