Håmojåkk den 27/8 1967, bild (Byggnad)

av Kjell Aghult, Friday, January 03, 2020, 06:41 (1565 dagar sedan) @ Pelle Björkman

I Jokkmokk gjordes det tågmöte på ett litet speciellt sätt. Infartsspåren från Gällivare respektive Arvidsjaur avslutades i en spårspärr.Tågmöte kunde därmed ske utan TKL.

"Dela bangården i två halvor" var den s k Årjängsmodellen: Den användes där 1978-1985, d v s tills persontrafiken nedlades. Stationen drevs till sist på 1½ man, en på heltid och en halvtidspensionär.

I Jokkmokk tillämpades modellen 1980-1997. Stationen ändrades då till "normal" obevakad körning.

I Kortfors lär modellen ha tillämpats i museitrafik: Vid anslutning mellan NBVJ och "Jernets banas" rälsbussar. Sant?


Hela tråden: