Jag tror detta är Skavstaby, men när. (Fotografier/bildfrågor)

av Björn Arvidsson, Sunday, January 05, 2020, 21:52 (1572 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hittade denna bild när pappa satt och sorterade pappersbilder idag. Jag tycker det ser ut som Skavstaby men vilket årtal är svårare, zoomar man in tycker jag mig se det står Upplands Väsby kommun på vägskylten. Tåget är nog påväg mot Gävle och museiedagarna och innan årgångståget. Några vagnar i tåget har creame färgat vid fönstren och loknumret syns inte, el-F är det nog

[image]

Jo, det ser ut att vara Skavstaby. Dubbelspår och utan ombyggd 220kV ledning, så bilden måste väl vara tagen innan 1990. Vägskylten har blå bakgrund, så bilden är antagligen tagen någon efter 1980.


Första järnvägsmuseidagen var 1985. Jag har inte koll på när SKÅJ var där med F 701 men jag har en kass motljusbild från 1986. Sedan var jag inte där på ett antal år.

EDIT: Den tvåfärgade vagnen är nog R5 2942.

M.v.h.
Ola

Visst är det SKÅJs tåg med F 701 som dragare. Då sista vagnen i tåget är F7 3379 som kom till SKÅJ 1990 så är det efter det årtalet och fram till runt 1998 när första årgångståget gick då SKÅJs R5 vart målad rödbrun igen


Hela tråden: