Olycka i Nässjö den 22 oktober 1979 (Fotografier/bildfrågor)

av Kjell Aghult, Tuesday, January 07, 2020, 07:41 (1570 dagar sedan) @ Jim Hansson

Det hände en stor mängd olyckor från det att man slopade lokbiträdena tills dess ATC var införd. I alla fallen jag känner till när föraren överlevt har han helt enkelt missat en restriktiv signal. Några sjukdomsfall känner jag inte till. Det är väl stor sannolikhet att föraren i Nässjöfallet somnat.

Olyckor kunde hända även med tvåbemannade lok: Mycket uppmärksammad var den i Alby 1964-09-05. Tåg 94 spårade ur med 9 vagnar: 8 personer omkom och 26 skadades, varav 2 i ett närliggande hus. Tåget körde för fort i utfartsväxlarna, där spårövergång skulle ske.

Jag arbetade själv på tlc H natten för den s k Sävsjöolyckan (1972-12-23). Växling med tåg 5201 pågick inne på Sä stn. Tåg 5286 passerade med full fart infartssignalen i "stopp" och rände in i 5201. Båda lokbiträdena omkom och ene föraren avled senare på sjukhus.

Jag arbetade 13 år som tl/fjtkl innan ATC började införas på tlc H sträckor. Enda "förbikörning" jag upplevde var en gång med tåg 540 i Skattkärr, med ett möteståg på ingående i andra bangårdsänden. Föraren på 540 backade snabbt utanför infartssignalen och ringde från signaltelefonen. Hans elev körde och bromssträckan felbedömts på några meter. Även föraren på möteståget ringde. Vi överenskom att alla tre rapportera händelsen. Vad som sedan hände vet jag inte.


Hela tråden: