Uländska motorvagnar i Östersund 1975 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Lennart Petersen, Thursday, January 09, 2020, 20:51 (1562 dagar sedan) @ tobbe

Den tyska motorvagnen var under testet i Norrland favorit enl. den personal i Östersund jag pratade med efter att beslutet att välja den italienska motorvagnen som sedan blev en modifierad variant senare Y1. Problemet med 627:an var de kaminer under chassiet för uppvärmningen av kupèn som var krångliga att mata från utsidan. Fungerade dåligt under sträng kyla. 627 var också av modernare snitt i övrigt gentemot den italienska vagnen. Detta berättat av en lokförare och stallförman i Östersund. Men att man valde den italienska lär ha varit priset med en motorsvagare variant + att man fick köpa in skor billigt enl. utsago.
Ett av GD Petterssons dåliga beslut också sagt av berörd personal:-| :-| :-| :-| . Skröna eller inte, vem vet?
tobbe

Gd hade väl ett och annat säga om beställningen men så här stora inköp hade han inte fullmakt att besluta om utan det gick via anslag från statsbudgeten och alltså ytterst vad Riksdagen beslutade om. På sikt var det nog en bra affär för vagnarna kom väl till användning och jag såg för lite sedan en översikt i SMOK tidning Motorvagnen att ca 80 av 100 vagnar fortfarande finns kvar och många i reguljär drift. I bl.a Uruguay, F.d Jugoslaviska länder och så Inlandsbanan.
Ett misstag var att man inte räknat med den omfattande godshanteringen så en del av beställningen ändrades till YF1 och likaså ändrades inredningen , 8 sittplatser togs bort så det blev mindre trångt.
Men en annan Peterson skröna var att man vid beställningen räknat i överkant på antalet eftersom Peterson brukade pruta ner dom men nu var han på gott humör och sa: jamen då säger vi väl 100 jämt ? Knappast sann men 100 blev det och dom kom väl till användning, det dröjde innan Y6/7/8 kunde avvecklas helt.


Hela tråden: