Tillägg om utdragssignalerna (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Friday, January 10, 2020, 00:34 (1540 dagar sedan) @ Anders_W

Tillägg:

På de fyrskens dvärgsignaler som anbragts längs utdragsspåren visas "snett höger" på vanligt sätt med nedre vänstra och övre högra lyktan.

I övrigt har dessa signaler intressanta signalbilder. "snett vänster" betyder "rörelse" medan "lodrätt" betyder "skjuts". Om signalskenen är fasta skall riktningen vara inåt (vilket jag tolkar som ut från utdragsspåret), om de är blinkande istället utåt.

Ja, K1, K2, K3, K4, L1 och L2 på utdragsspåren K resp. L användes uppenbarligen av växlingsledaren som rangersignaler, i stället för användning av handsignaler. De visade tydligen 'vågrätt' för "stopp", 'snett vänster' för "rörelse inåt", 'lodrätt' för "skjuts inåt" samt 'blinkande lodrätt' för "rörelse utåt". Manövreringen försiggick från "Manöveranordn för dvärgsignaler" vid dvsi 57hb/t, som det verkar.

Till skillnad från av mig hittills andra kända rangersignaler, som är släckta när de inte används, verkar dessa ha visat 'snett höger' för "ogiltighet" när de inte användes.
/up


Hela tråden: