Tillägg - destinationsvisning Almedal (Signaler/säkerhet)

av Anders_W, Friday, January 10, 2020, 09:24 (1561 dagar sedan) @ Anders_W

Tillägg 3:

Jag försökte studera gränssnittet mellan Göteborg C och Almedal, men på instruktionsritningen för Almedal syns inte de i tillägg 2 omtalade signalerna. Istället vaktas där Göteborg C:s stationsgräns av signalparet 15h/15v.

Ritningen över Almedals illuminerade spårplan visade dock något annat intressant.
[image]
T.v. kommer spåren från Olskroken resp. Göteborg C in. Vid vardera spåränden finns, förutom den vanliga "linjen fri"-lampan, även två andra lampor märkta "Till Mdö" resp. "Till Mdn".

Tkl G kunde alltså, när ett tåg skickades mot Almedal, sända besked om huruvida tåget där skulle styras mot Mölndals Övre eller mot Mölndals Nedre. Detta väcker mitt intresse, då det är en funktion jag inte tidigare sett på SJ-ställverk.

Med tanke på att spåret mellan G och Am är indelat i flera signalsträckor funderar jag på om anordningarna för att meddela destination kunde hålla ett eller flera tåg "i minnet", som skyltsystemet i Stockholms första tunnelbana (spårvagnstunneln under Götgatan), där man före avgång från Slussen knappade in sin destination, varefter skyltarna stegade fram tåg för tåg vid passage av resp. hållplats.


Hela tråden: