Arbetsdressin Västerås Västra (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av David Sohlberg ⌂ @, Hallsberg bl.a., fredag, januari 10, 2020, 11:54 (47 dagar sedan) @ Stefan Olsson

En av skillnaderna mellan 52, 54 och 56 hade att göra med axlarna. Det fanns olika dimensioner på dessa, kanske hade det att göra med om de var ombyggda tidigt eller ej (se äldre inlägg om gummiklossade ursprungshjul). Nr 156 verkar inte heller vara förstärkt i ramen, kanske var det så att 54 resp 56 hade bättre axlar och ramar förstärkta med en påsvetsad ubalk. Har inte några ritningar tillgängliga just nu.

Kanske ersatte man helt enkelt de ursprungliga trettiotalsaxlarna med "modernare" axlar från boggiebussar. Ombyggnaderna var i många fall rätt omfattande så kanske var det bara ramverken som blev kvar då man fått bygga mer eller mindre nya korgar också i en del fall eller kanske bytt till sådana som var i bättre skick...

54 är enda typen som behöll boggierna efter ombyggnad.

55 kom väl i ett enda exemplar så det var säkert något som skulle prövas eller inte var likt det som fanns på 54.

56 kom i två serier. Första är/var ombyggda från ett fordon per motortralla, men den andra serien är nytillverkad från det som blev över och annat som fanns tillgängligt.

--
C64-nostalgiker | D810-ägare | F53 | Handledare | Kamratstödjare | PC-användare | Släktforskare | Superuser

http://www.davidsohlberg.se - Min webbplats
http://www.davidsohlberg.se/tankar - Lite från min vardag


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum