B 1037 nedkoppling av vevstakar (Fordon: lok)

av morrgan, Saturday, January 31, 2009, 13:37 (5558 dagar sedan)

Då B 1037 bullrar för mycket på grund av flera småslag på drivhjulen så kommer loket att få sina drivhjul svarvade, var och hur vet vi ej ännu. Men som förberedelse för detta är vevstakarna nedtagna och här beskriver vi hur BJs gjorde, det kan också finnas andra sätt att göra denna nedkoppling.

[image]

Man börjar med att en person tar bort alla saxpinnar i vevrörelsen. Här avlägsnas saxpinnarna på bultarna som säkrar låsningen av storkilen på vevlagret.

[image]

Här är saxpinnen i lilländeskilen borttagen och näst är det den stora saxpinnen i lilländesbulten som tas bprt.

[image]

Nästa steg är att ta bort exenterstången mellan kulissen och motveven på vevtappen.

[image]

Muttern på lilländesbulten tas av och den stora brickan avlägsnas, muttern sätts tillbaka jäms med bultens ända. Att bulten sätts tillbaka beror på att den skall skydda gänggången när lilländesbuten slås ut med storsläggan.

[image]

Efter att lilländesbulten är urslagen spettas eller spelas tvärstycket framåt så att lilländan frigörs från tvärstycket.

[image]

Med ett spakblock fastsatt i gångbordet dras sedan vevstaken framåt så att bakre lagerhalvan lossnar och kan tas bort.

[image]

Vevstaken dras så långt framåt att gaffeln kommer förbi vevtappen, och storändan sänks ner mot golvet.

[image]

En nedkoppling tar cirka en timma per sida.

[image]

[image]

morrgan


Hela tråden: