BLJ 23/7 1964 (Järnväg allmänt)

av Jan-Anders Wihrén, Friday, January 10, 2020, 22:29 (1557 dagar sedan)

Under åren 1962-1964 besökte jag BLJ vid flera tillfällen och här följer ett par bilder som jag tog vid mitt besök 23/7 1964. Den första bilden visar BLJ 6 på väg mot vagnsättet som ska utgöra blandat tåg nr 2 till Långshyttan, fast så värst blandat är det inte såhär mitt i sommarsemestern. Vagnarna är NN 203 + BCo 5 + BCo 4 + G 25. Till höger i bild står SJ:s lokalgodståg 8307 som också är ett kort tåg; Hg 664 har Z64 348 på transport och i tåget ingår personvagnen BF4 1322.
[image]

Strax sker omlastning mellan BLJ-tåget och SJ-tåget. BLJ konduktör Bertil Karlsson hjälper sin SJ-kollega.
[image]

Och så står BLJ tåg 2 klar för avgång.
[image]

Den här gången fick jag följa med på loket. På väg mot Långshyttan tog jag ett par bilder. Första bilden blev av eldaren för dagen, Anders Hellstenius. Tyvärr tog jag bara en bild och den är med ryggen mot kameran men vad jag inte visste då är att han var släkt med min hustru, som jag träffade långt senare. Tänk ändå vad märkligt...
[image]

Slutligen en bild av lokföraren Bertil Södergren, även denna från min position bakom honom. Dessa båda lokmän hade nu inte så många turer kvar att köra på sin bana.
[image]


Hela tråden: