Lokskrotning Vislanda 1961 - dia (Fordon: lok)

av Granis, Sunday, January 12, 2020, 13:49 (1565 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Enligt ett tidigare inlägg om 3144 upptäcktes skador när loket tagits till Linköping. 3037 var Kalmar stad intresserade av då det var KVAB nr 1. Inget annat KVAB-lok blev ju bevarat, ett finns ju i delvis demonterat skick på bilderna. Varför 3069 skrotades vet jag inte, GHJ hade nog gärna haft det idag...

Med risk att vi nu närmar oss "skrönstadiet" (igen) så figurerade nån skadad sotskåpslucka. Om det var på 3144 eller 3069 ska jag låta vara osagt (jag tror det var det sistnämnda) vilket i sig skulle kunna tyda på att man ändå planerade att visa upp fordonen i drift; museibana alltså (typ). Nånstans... (Planerna på en rundbana i Vallaområdet är dock av senare datum, påstår jag). Man höll vid denna tidpunkt till vid smalspårsstallen i Linköping (Norra) som ju med (smal)spår fanns kvar även sedan JMF flyttat till sin hall i Ryd. In på 80-talet t o m.

Men vid 60-talets slut blev man ålagda av SJ att rensa i samlingarna, och valde då denna lösning. Vad gäller 3069 lär AGJ framfört intresse av loket, men då fått reda på att man precis börjat skrota det i Vislanda. Nyheter/ rykten flög ju betydligt saktare på denna helanaloga tid...

/ L G


Hela tråden: