tågangivning, trafikriktning (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Monday, January 13, 2020, 00:21 (1537 dagar sedan) @ Anders_W

Undrar hur man bestämde trafikriktningen på de facto-linjen (formellt del av Göteborg C)? Det var ju två blocksträckor per spår med huvudsignaler åt båda hållen. Det linjeblock man använde på dubbelspår vid denna tidpunkt var asymmetriskt och klarade inte flera tåg på en gång vid motspårskörning.

Det kan kanske ha varit en specialkonstruktion av linjeblock Gubbero - Almedal, så att det fungerade som två enkelspår. Av instruktionsritningen från 1939
[image]
ser man att det är huvudsignaler för båda riktningarna vid båda spåren - t ex signalerna vid Tomtegatan och vid Gubbero blockpost. Annars brukade det vara höga dvärgsignaler (linjedvärgsignaler) vid högerspåret.

Blocksignalerna för vänsterspår visade på de flesta automatiska linjeblockinstallationerna från 1930- och 1940-talen fast grönt/blinkande grönt/rött. Vid Tomtegatan var det istället treskenssignaler som visade blinkande vitt/blinkande grönt/rött. Samma upplägg som länge användes vid Saltsjöbanan, och längre tillbaka bl a i Karlstad.

Försignalen 1h med rött sken, som berördes längre upp i tråden, visade samma signalbilder som vid Tomtegatan, men betraktades alltså som försignal.

1923 års automatiska linjeblockering Göteborg SJ - Olskroken hade samma signalfärger som vid Tomtegatan, men där blinkade även det röda skenet eftersom det var gassignaler. Att röda skenet i försignaler som skyddade lastplatser, vägövergångar mm normalt var blinkande berodde förstås också på att det oftast var gassignaler. Å andra sidan hade dessa signaler inga vita fält på bakgrundsskärmen, vilket ju signal 1h tycks ha haft - om instruktionsritningen stämmer.


Hela tråden: