Godståg på Hästholmenbanan 1963 -- "fusk!" (Fordon: lok)

av Leif B, Tuesday, January 14, 2020, 09:14 (1526 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

Är det fusk? För mig ser det ganska normalt ut vid växling. Det kan ha gått till så att växlaren följt med loket ut till vägen och fällt vägskyddet. Så snart loket spärrat vägen tar växlaren upp bommarna, knallar tillbaka till växeln, lägger om den och visar back. Och då är lyckligtvis Stig Lagergren på plats och tar denna läckra bild.
Jag är inte den som skall slå SÄO-oraklet UP på fingrarna. Men är inte vägskydd, oavsett art (hel/halvbommar, ljud/ljus, flaggvakt etc), till för att varna vägtafikanter för den annalkande faran? Inte hindra. Kör man på något uppe på spåret får man skylla sig själv.

Jag minns från barndom att jag sett plankorsningar där bommarna gick upp så snart början på tåget passerat vägen. D v s vagnarna i tåget förväntades vägtrafikanten se själv. Och i det fallet gällde det alltså tågrörelse ute på linjen inte växling på en station. (Om nu växlingsrörelse eller tågrörelse har någon som helst betydelse för vägtrafikanten.)

Jag kan nog tycka att det är bra att man skärpt till detta eftersom en rad mörka godsvagnar inte är särskilt lätta att se en mörk, dimmig natt mot granskogen. Och särskilt idag, när det t ex långtradare är upplysta som julgranar.


Dock tror jag att det förekom en del lokalt "fusk" med vägskydd förr i tiden (och i enstaka fall än idag). T ex på rälsbussbanor där stationerna var obevakade på kvällarna och rbs-föraren skulle stanna, gå ut och veva när bommarna, köra över vägen, stanna igen och veva upp bommarna. Nog hände det att han i stället stannade, (tutade), tittade och smög över vägen istället. Och motsvarande vid växling. Med gott omdöme fungerade det utmärkt! Någon gång var omdömet sämre och då gick det mindre bra.

(Ett exempel på när det gick mindre bra finns i DONJ-boken "Från inlandet till kusten" på sidan 178: vid växling i Jädraås var uppsikten inte tillräckligt bra vid växling och dieselloket råkade sticka in kopplet i en "plötsligt uppdykande" buss på korsningen. Omfattande skador på busen men inga personskador.)


Hela tråden: