Blandat tåg på ÖCJ (Fordon: lok)

av S-O Johansson @, tisdag, januari 14, 2020, 16:07 (5 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Den motsatta rutinen tillämpades på Linköping - Hultsfred en kort tid. Alla godsvagnar följde med det blandade tåget till Hultsfred och växling skedde på återvägen då tåget blivit lokalgodståg.

Var inte detta för att snabbt få fram styckegodsvagnarna till Hultsfred på morgonen? För godsomlastning och vidare biltransport? Huru med post i det blandade tåget?
Hultsfred var en av de minsta knutpunkterna för styckegods och nedlades 1978. Dess revir uppdelades.
Givetvis gick det att räkna ut vad en s k dubbeldragning enligt ovan kostade. Det gjordes regelmässigt vid koncentrationer av växlingstjänst.

Jag undrar om det inte var så att man hade med sig färdigväxlade vagnsgrupper till Kisa och Vimmerby som kopplades av på respektive ort och som innehöll vagnar i nordlig riktning. Exempelvis Vimmerbygruppen innehöll även vagnarna till Södra Vi och Gullringen. Dubbeldragningen blev ju inte så lång då, som mest 4 mil. Båda dessa orter hade egna lokomotorer som skötte växlingen och kunde sedan växla ihop avgående vagnar rätt för att underlätta vidare växling. Från Hultsfred tillkom ju vagnar som gått via Nässjö.
Nu blev det ett litet sidospår igen men eftersom kommentaren kom in under den här tråden valde jag att svara här istället för i ny tråd.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum