Trångt på SbÖN sommaren 1973 (Järnväg allmänt)

av Alex @, onsdag, januari 15, 2020, 08:03 (256 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Ursäkta Stefan och Stig men det var jag som rörde till det i min iver. Jag snöade in på att Stefan kom med ett lokdraget persontåg norrifrån (typ Vännäs) och steg av i Forsmo för att sedan invänta rälsbussen mot Hoting där.

Nu inser även jag när polletten har trillat ner hur allting har gått till och jag skulle förstås själv gjort som Stefan och tagit det härliga 4512 upp till Forsmo även om det gick att åka med rälsbussen från Långsele lite senare.

Jag såg P4512 i Långsele flera gånger när vi kom upp till Långsele på morgonen med nattåget 952 från Stockholm för att sedan byta till rälsbussen upp mot Hoting. Den minnesbild jag har av tåg var att det var kort och blandat samt ofta draget av Hg-lok. Visst kan man sakna att man inte fick göra en maklig färd genom Norrland med detta tåg.

När man kikar igenom gamla kommunikationstabeller från 50-60 talet är det lätt att få till spännade resor med "mjölktåg" genom Sverige från Riksgränsen till Ystad som i princip stannade på varenda station och hållplats. Tror också att jag fick till en resa på sammasträcka där man man bara reste med rälsbuss.

Hela tråden:

RSS-feed av trådar