Vadstena och Fågelsta sedan och idag (Järnväg allmänt)

av Granis, Wednesday, January 15, 2020, 20:38 (1534 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Underbara bilder! Dom också :-) YBo5p 890 ska tydligen hunnit få litt YP vid "reformen" 1970, trots att den skrotades samma år. Efter en olycka kanske?

Annars ska den enligt "den nya rälsbussboken" (SJK 92) tillhört de YBo-bussar som hastigt flyttades till Lelångenbanan för dess sista år (1963-64), dit den kom från Linköping då. Kanske direkt efter denna tur? När fd ULB lagts ned hamnade 890 i Växjö där den dock bara hann vara i ett år innan den hamnade i Rimbo och i Roslagen. Men till "RB" kom den då aldrig... (?)

Tack vare WFJ har man kunnat se YP-bussar även efter nedläggningen 1963. Och kan fortfarande göra det, efter viss (bokstavlig) "återhämtning" då numera aktuell rälsbuss; YBo5p 808, var såld till AGJ i några år. Men nu är den åter(köpt). Här ett par bilder ur den historien:

[image]
Gästande rälsbussföraren Bosse Linder från ULJ är i Fågelsta och blickar åt sydost, där rälsbussarna fordomdags som framgått av Stigs bilder kunde fortsätta mot Linköping. Tidpunkten var midsommaren 1998.

[image]
Under några år har Skänningevägen i Vadstenas utkant varit ändpunkt för trafiken på banan, alltså då från Vadstena station. Här har YBo5p 808 stannat för att ändra körriktning och åka tillbaka till stationen i augusti 2017.

Fr o m nu i sommar räknar WFJ med att kunna trafikera ytterligare några hundra meter, fram till Qvissberg och Vadstenas Folkets Park, dit personalen denna gång blickar. Sen återstår fortsättningen över nya kringfartsleden (plankorsning är byggd) via Aska åter till Fågelsta.

/ L G :-)


Hela tråden: