Kranar (Järnväg allmänt)

av KranTompa, Wednesday, January 15, 2020, 21:15 (1556 dagar sedan) @ Per Wirback

Jag förstår Din tanke.

Men som sådana, blir ju kranarna väldigt begränsade.

Godset kan, vad jag kan se, inte flyttas i sidled då kranen står fast monterad.

Jag är, som namnet antyder, krannörd och vill gärna fördjupa mig i det här ämnet.

Dom här kranarna är en vit fläck på min kunskapskarta :)

//KranTompa


Kranen i Harg byggdes för Forsmarksbygget.

Denna typ av kran är mycket riktigt begränsad, bara rakt upp och ner igen.
Användningsmetoden är att köra in järnvägsvagnen med tunggodset under kranen, lyfta rakt upp, köra undan järnvägsvagnen, köra in landsvägsgående tungtransporttrailer under kranen, och sänka ner godset på denna.
Därefter vidtar en långsam körning på landsväg till bestämmelseorten.

Vattenfall har (hade?) ett flertal tungtransporttrailers med tillhörande dragtruckar för denna typ av transporter.
[link]https://www.klassiker.nu/reportage/vattenfalls-vidunder-2961[/link]

/Per


Hej Per.

Det var ett mycket informativt inlägg.

Då förstår jag också varför kranen i Harg inte känns så enormt gammal.

Forsmarksarbetena inleddes ju 1971.

Och då är det av samma anledning som det står en i Porjus, vad jag förstår.

Jag antar att det kan finnas fler kranar, av samma sort, på andra kraftverksorter.

Finns det någon dokumentation på dessa kranar?

Tackar för informationen och ser fram emot ännu mer :)


Hela tråden: