Df 208 och några andra på slutet... (Fordon: lok)

av Stefan J, Wednesday, January 15, 2020, 21:32 (1560 dagar sedan)

[image]

Df 208 i Vislanda 3/7-78, avrustat inför skrotning. Loket ombyggdes 1948 efter kollisionsskador till stålkorg och med ny huvudtransformator och ändrat reglersystem, 31 körlägen plus 1/2-läget, mot normala 16+1/2-läge.

[image]

Förarhytten i A. Här skiljer sig Df 208 från övriga äldre D-lok genom att ha ratt istället för kontrollvev.

[image]

Du 291 och 111 under skrotning i Vislanda 28/3-79.

Här kan noteras att lok D 291 blev det första D-loket med stålkorg efter att lok 185 bröts ur tillverkningskedjan av träkorgslok. Detta lok skulle mycket väl ha bevarats för framtiden av Järnvägsmuseet, eller hur? Jag vet inte vad museet hade för policy vid denna tid men här missade man något, helt klart!

[image]

Du 336 i Vislanda 28/3-79. Dåtidens miljökrav på återvinning...(?!?).


Hela tråden: