Vadstena och Fågelsta sedan och idag. Bilder med X (Järnväg allmänt)

av Farbror Mossa @, torsdag, januari 16, 2020, 08:32 (43 dagar sedan) @ Leif B

(Lägg märke till att kontaktledningen bytt spårvidd under mellantiden!)

Kontaktledningen ja - det har jag inte tänkt på. Det var ju en tid på dryga tjugo år som det var elektrifierat på båda banorna. Hur utförde man den korsningen?

Man kan ju tänka sig en simpel spänningslös sektion, men med närheten till stationen är det ju lite olyckligt när avgående tåg ska dra på.. Man kan ju också tänka sig en kombination av sektioner och matningar så att södergående tåg fick "rätt spänning" längs hela utfarten.

Lite mindre känsligt än spårvägar som korsar elektrifierad järnvägar (har vi väl haft i Gävle, Stockholm och Helsingborg, fler ställen?) - men icke desto mindre intressant.

Edit: Första alternativet gällde enligt ett svar från Kjell Friberg som kom in på annan plats i tråden medan jag skrev detta..


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum