Lumpen i Linköping 1972 (Järnväg allmänt)

av Alex @, torsdag, januari 16, 2020, 20:06 (13 dagar sedan) @ Thomas Tell

Lite tankar också kring fjärrtågen vi ser på bilderna. Med tanke på tisangivelsen för rälsbussarna till Västervik/Hultsfred och den klocka som än lite otydligt bekräftar detta så gissar jag att Rc2 1090 drar X2 dvs.ett på den tiden stabilt och lite tråkigt expresståg som skötte kvällsskiftet alla dagar i veckan från Malmö till Stockholm. Det som var lite extra var ändå att tåget alla dagar utom lördagar också medförde vagnar från Göteborg som kom via Jönköping och kopplades på i Nässjö. Fiffiga SJ hade också sett till ett det blev lite spännande på lördagar för då gick vagnarna från Köpenhamn via Helsingborg i tåget eftersom X26 Öresundpilen behagade vila då.

Det finns dock en alldeles utmärkt joker i form av S752 Lapplandpilen som ankom bara 10 min efter X2 till Linköping men då hade redan rälsbussarna redan avgått och de syns ju med all tydlighet på bilden. Så mitt svar är nog med säkerhet X2.

Sedan var det den vackra bilden på F 697 med bihang. Här är det lite svårare men jag gör en kvalificerad gissning att det är S224 som också gick alla dagar i veckan från Malmö och som också medförde vagnar från Köpenhamn via Helsingborg F. Det tåget avgick drygt 2 timmar före X2 från Linköping men jag förmodar att herr Tell inte hade något emot att fördriva tiden på Linköpings Central i den fina kvällen istället för att vistas på kasernen.

Hela tråden:

RSS-feed av trådar