Persontåg 4511 - 4512 (Fordon: lok)

av Besc, Friday, January 17, 2020, 11:48 (1533 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Ah vilka minnen det väcker att se dessa tåg igen, tack för fina bilder!
Man kunde ju fortsätta/ansluta till 4611/4612 i Vännäs till/från Boden, som utgjordes av Y7+UFV normalt.
Om man valde att resa norr ut, fick man gott om tid i Vännäs att byta och äta. Jag tror t o m att man hann tor Umeå, men å andra sidan var det väldigt tidig avgång från Ånge, runt 04.20 tror jag. Minns sista gången jag åkte norrut. Jag var enda påstigande i Ånge och när tågmästaren viserade biljetten och såg slutstation Narvik, "hm du ska resa långt, ta 1:a klass istället"! Sedan blev det lokåkning från Långsele-Vännäs i Hg-loket!
Reste man däremot söderut, avgick rälsbussen från Boden C straxt efter 08.00, dvs efter att Nordpilen delats upp och Haparandatåget avgått kördes tåget fram till spår 1 i Boden.
Ingen servering på hela dagen ombord och med ankomst till Ånge straxt före 21.00, så det gällde att tåget inte blev sent till Vännäs och att det gick snabbt att få mat i Vännäs på Järnvägsrestaurangen på de c:a 30 minuter som stod till buds! Byte, intag av föda och inte minst fotografera, skulle ju hinnas med!
Stressigt värre under dessa 30 minuter, i övrigt gled man fram genom ett stycke av mycket vacker natur i Sverige, som det idag är svårt att se från ett tågfönster!


Hela tråden: