Lokstall och plattformar i Linköping smalspåret? (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Friday, January 17, 2020, 19:03 (1554 dagar sedan) @ Ola Almquist

Var dessa byggnader motorvagnsstall? Kan det vara den högra av dessa tre som tillkommit senare då den har annan höjd, lokomotorstall?


Inte omöjligt. Man får också tänka på att byggnaderna -i varje fall motorvagnshallarna- kom till medan banan mot Vadstena/ Motala var elektrifierad så det fanns kontaktledningar att ta hänsyn till. I dessa byggnader -f f a i och kring rundstallet- höll f ö JMF till innan de byggde (var tvungna att bygga?) sin första fordonshall i Ryd vid mitten (typ) av 1970-talet.

På bangårdsritningen hittar jag inga plattformar för smalspåret, fanns inga sådana så man istället använde lösa påstigningstrappor?


Kanske lite bökigt att tyda, men nog fanns det väl plattform vid smalspåren där persontågen utgick från, belägna mitt emot och längst bort från Linköpings stationshus? Det var alltså en bit österut från där lokstall och fordonshallar låg.

/ L G


Längst till vänster skymtar rälsbussgaraget. Trästallet lär ha varit ellokstall. Tillbyggnaden vet jag ingenting om.
En bild med någon form av plattform finns här.

Hm. På bangårdsskissen i boken Från Wadstena till Vadstena står det ellokotivstall på byggnaden som skymtar på denna bild.

På sidan 109 i samma bok finns också en översiktsbild över lokstationen där museipersonvagnarna står uppställda utanför lokstallarna. Den måste vara tagen 1964 eftersom man ser två YBo4p och en YBo5p.

En äldre bild finns här.

M.v.h.
Ola


Hela tråden: