Stallplatser för lokomotorer smalspåret Linköping? (Järnväg allmänt)

av Leif B, Friday, January 17, 2020, 21:40 (1558 dagar sedan) @ K Lemming

En äldre bild finns här.

M.v.h.
Ola


Intressant bild, här ser man tydligt att trästallen var för elfordon, dock ser inte den lägre högra porten ut ha tråd över spåret dit.

Här ser man även rälsbusstallet som även syns på Tells bild, där gissade jag att det var byggt som bussgarage. Även på rälsbusstallet finns där en stallplats med lägre port till höger. Kan dessa båda portar med lägre höjd varit avsedda för lokomotorer?

MÖJ hade ju även ett par diesellok och åtminstone en stor motorvagn. Det kan ju vara någon av dessa som "bodde" i stallet mellan elloks/elmotorvagnsstallen och rundstallet.


Jag har markerat de olika stallen på Eniros historiska flygfoton, länk här. Tyvärr syns inte markeringarna på de historiska kartorna - du får dra gränsen mellan historiska och nya flygfoton fram och tillbaka för att se! I varje fall finns det gått om rälsbusstak runt lokstationen.

När det gäller elloksstallet som Ola nämner, så verkar det underligt med ett stall så långt från lokstationen i övrigt. Men jag har inte boken tillgänglig och ingen annan information så det kan mycket väl funnits ett elloksstall där också - eller att de fanns under olika tider. I varje fall satte jag en markering på det som jag tror är den byggnaden en bra bit längre västerut.


Hela tråden: