En högspänningsfråga! AT-system? (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Leif B, Saturday, January 18, 2020, 14:56 (1558 dagar sedan) @ daniel

Hej bästa vänner på forumet.Hur är det med den högre spänningen i kontaktledningen,som har talats om och som undertecknad läst om i några tidigare sammanhang.Kommer detta att genomföras i framtiden, eller avvaktar man genomförandet,av andra skäl?Tack för svar om någon vill informera bara lite kort vad som gäller.CH.Fahlgren jvm -vän 92 i Falun.


Vad har du läst och var?

Den nominella spänningsnivån är och har varit 15 kV. Enligt normal praxis för energiöverföring matar man ut 10% överspänning, dvs. 16,5 kV.

Införande av återmatande elfordon kan medföra ännu högre spänningar lokalt, upp till 18 kV tillåts. Vilket H. Lundén i Postvagnen brukade påpeka kanske kan vara till harm för gamla fordon som inte är konstruerade för det.

Kan det vara AT-system som avses? Det innebär (förenklat) att matningen längs banan sker med 30 kV men att kontaktledningen fortfarande har 15 kV. Den dubbla spänningen på de långa sträckorna gör att strömmen blir hälften så stor vilket minskar spänningsfallet till hälften och förlusterna i matarledningen till en fjärdedel. Men för tåget innebär det ingen skillnad, spänningen mellan kontaktledningen och rälsen är fortfarande 15 kV. En principskiss här.

Mer om AT-system på Wikipedia. Trafikverket håller på att bygga ut AT-systemet på allt fler sträckor.


Hela tråden: