Blev det inte fel nu? (Fordon: lok)

av Dag Bonnedal, Saturday, January 31, 2009, 23:33 (5555 dagar sedan) @ Kristoffer Johansson

Det var jag som tänkte lite snabbat, har nämligen för mig att en 12kp ångpanna brukar ha 192 grader C på inspectas skylt. Men ja skall studera dessa sidor igen för, ja vet inte hur många gånger ja har läst den boken:-)

... men du har rätt i detta fall. Tabellen i Ånglokläran s. 29 är lite lurig. Den anger kokpunkten för ånga av olika absoluttryck (ata). När vi talar om panntryck så avses alltid ångans övertryck (atö) som är ett kilo lägre. (Alltså övertrycket jämfört med luftens tryck.)
Alltså kokar vattnet i en panna med 12 kilos tryck (atö) vid ca. 192 grader C.

Notera dock att denna tabell är mycket slarvigt skriven. Den innehåller två ordentliga fel: Ånga vi 0,5 ata kokar vid 80,9 (inte 89,9) grader och ånga vid 7 ata (6 atö) kokar vid 164 (inte 169) grader.

Sedan är det också lite lurigt det där med vattnets kokning vid en trycksänkning. Det går åt väldigt mycket värme att koka vatten. Den värme som finns lagrat i vatten vid 192 graders temp. dvs. 12 atö räcker långt ifrån till för att koka detta vatten vid atmosfärstryck. I själva verket är det nog bara en sjättedel av vattnet som kokar, resten blir hundragradigt vatten. Men ändå blir volymökningen knappt 300 gånger, om jag nu räknat rätt i tabellerna. Timmen är sen...
Det är därför som det sprutar väldigt mycket vatten när man bottenblåser, inte bara ånga.

Dag B


Hela tråden: