En grådisig förmiddag på Lysekilsbanan - Slutsignalen (Järnväg allmänt)

av HJP @, söndag, januari 19, 2020, 00:14 (34 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Fantastiska bilder du bjuder på!
När man ser dom triggas dom mest oväntade tankar upp. Till exempel...slutlyktan på sista bilden..varför hamnade den där. Placeringen känns lite oväntad..


Förr skulle slutsignalen visa vitt sken framåt så att man från loket skulle kunna se att sista vagnen var med. Jag minns inte när den regeln försvann.

****
Det var inte så ovanligt att slutsignalerna placerades som på din bild, även om det känns naturligare om den satt längre bak.
Jag minns inte heller vilket år bestämmelsen om "vitt sken framåt" slopades, men i Säo utgåva 13, 1979-06-11, §5 står bl.a: "Det vita sken som visas framåt från flyttbar slutsignallykta och från vissa fasta slutsignallyktor saknar signalbetydelse".
Med fasta slutsignaler, som visar vitt sken framåt, avses t.ex, X1 och X10-X14. 80-talsvagnarna levererades med inbyggda slutsignaler.

När linjeblockering infördes, behövde, i praktiken, inte lokföraren veta om sista vagnen var med, eftersom en tappad vagn kortsluter spåret, så att bakomvarande signal går om till "stopp". Dessutom blir det nödbroms på båda tågdelarna, när huvudledningen (bromsledningen) delas och töms på luft.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum