En grådisig förmiddag på Lysekilsbanan. Slutsignalkontroll (Järnväg allmänt)

av Leif B, Sunday, January 19, 2020, 10:50 (1558 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Fantastiska bilder du bjuder på!
När man ser dom triggas dom mest oväntade tankar upp. Till exempel...slutlyktan på sista bilden..varför hamnade den där. Placeringen känns lite oväntad..


Förr skulle slutsignalen visa vitt sken framåt så att man från loket skulle kunna se att sista vagnen var med. Jag minns inte när den regeln försvann.

Det viktigaste med det vita skenet framåt var att tågklareraren på nästa station kunde avgöra att hela tåget ankommit, innan hen anmälda "Tåg in" till föregående station. En helt livsviktig kontroll före tåg med genomgående tryckluftsbroms som går i nödbroms om man tappar vagnar. HJP och Karlsson diskuterar i annan gren av tråden om när det vita skenet framåt blev onödigt.

En del vagnar hade fyra slutsignalhållare och andra bara två. De flesta personvagnar hade fyra slutsignalhållare - en i vardera hörnet. Godsvagnar hade ofta bara två, som kunde vara placerade i bakre vänster hörn - eller mitt på vagnsidan. I det senare fallet ofta utdragbar från under långbalken. Det har givetvis funnits många varianter under åren - och även långt tillbaka hade vissa banor slutsignal på bakgaveln.

En underlighet är dock att det ser ut som att som att slutsignalen sitter felvänd på vagnen med röda glaset framåt (och vita bakåt). Det kan vara oavsiktligt slarv, avsiktligt ("det hinner inte bli mörkt innan vi kommer till Munkedal") - eller så feltolkar jag bilden.


Hela tråden: