MÖJ elloksstall vid rundstallet? (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Sunday, January 19, 2020, 18:55 (1558 dagar sedan) @ Leif B

En annan intressant sak är att på spårplanen saknas de två elloksstallen bredvid vändskivan. Däremot finns byggnaden mellan dessa och vändskivan - som vi spekulerade om den kunde vara ett senare tillkommet lokomotor- eller dieselloksstall - redan på plats 1929! Ska vi gissa på vagnverkstad?


Det är samma bangårdsritning som jag länkade i mitt tidigare inlägg, jag tolkar den tvärt om, att byggnaden som syns på ritningen är elloksstallet och att "lokomotorstallet" saknas. På denna bild som Christer Brimalm la ut i sitt inlägg ser man att långsidans vägg på "lokomotorstallet" ligger mycket längre fram mot rundstallets framsida med portar jämfört med vad byggnaden på bangårdsritningen ligger, den byggnaden på ritningen ligger lite längre ifrån rundstallets vägg med portar liksom elloksstallet gör på bilderna. Dessutom har byggnaden på bangårdsritningen två spår anslutna, liksom elloksstallet har, "lokomotorstallet" har bara ett spår. Jag tolkar det som att "lokomotorstallet" tillkommit senare och att elloksstallet är den ursprungliga byggnaden som syns på bangårdsritningen och då troligtvis kan ha varit vagnsverkstad från början.
[image]

Tillägg: Såg nu att i Christer Brimalms andra inlägg finns denna bilden:
[image]
Här ser man att byggnaden på bilden har samma fönster ovanför portarna som "lokomotorstallet" har, rundstallet har här bara två stallplatser så detta har väl då senare byggts ut mot "lokomotorstallet". Men oavsett så har byggnaden på bangårdsritningen två spår liksom elloksstallet och ligger lite längre ifrån rundstallets portvägg än vad "lokomotorstallet" gör. Så "lokomotorstallet" fanns ju då redan 1897 enligt bilden, rundstallet har byggts ut mot "lokomotorstallet", när tillkom då ellokstallet med sina två spår eller fanns den byggnaden också redan 1897 fast utanför bild, och varför är isf inte "lokomotorstallet" inritat på bangårsritningen från 1929 när byggnaden finns kvar på Tells bilder från 1972?


Hela tråden: