Verkstad bredvid lokstallet (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Sunday, January 19, 2020, 19:25 (1530 dagar sedan) @ K Lemming

[image]
Lokstall och verkstad 1897

[image]
Dito 1913


När jag tittar på dessa båda bilder känns det som att rundstallets högra sidovägg ligger längre till höger på övre bilden jämfört med undre bilden. Båda bilderna är ju tagna från näst intill samma plats och i samma vinkel. Ändå tycker jag det känns som att rundstallet ligger lite längre till vänster på den undre bilden. Detta bör ju vara en omöjlighet men nog tycker jag där ser ut att vara mer "luft" mellan byggnaderna på övre bilden jämfört med undre bilden om man jämför med rundstallets högra port och verkstadsbyggnaden på dom båda bilderna. Kan det vara så att verkstadsbyggnaden på undre bilden tillkommit efter 1897 i samband med ökad trafik och alltså ligger direkt till höger om verkstadsbyggnaden på övre bilden? Vid takslutet till vänster på undre bilden ser det ut som att ett nytt tak börjar till en byggnad till vänster utanför bild. Kan möjligen det vara den ursprungliga verkstaden som finns på övre bilden? Kan denna verkstad från 1897 sen ha rivits efter 1913 och här sedan uppförts tvåportars elloksstallet som syns på bangårdsritningen? Kanske var det tänkt att även den 2:a verkstaden som ses på undre bilden också skulle rivas och därför inte finns på bangårdsritningen men att rivningen aldrig blev av och att det är den som ses på Tells bilder.
Spekulationer....

Nja. Jag tror att det är samma byggnad på bilderna. Möjligen har den flyttat några meter men tror nog mer på skillnader i fotografens position eller kamerornas optik.
Hur som helst så står det i 1944 års minnesskrift att verkstaden i Linköping tillbyggts med en ny smedja, som jag tolkar det under perioden 1938 - 1944. Personalens tvättrum utökades också. Fanns det någon annan byggnad än den avbildade som användes som verkstad under slutet av privatbanetiden?

EDIT: Det står också i minnesskriften att man anordnat garage för rälsbussarna på olika platser. I Linköping med tre stallutrymmen.

M.v.h.
Ola


Hela tråden: